چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ۰۳

به گفته تليسان هنگام خرابي باتري ماشين چه كنيم ؟

به گفته تليسان هنگام خرابي باتري ماشين چه كنيم ؟

احتمالا براي بسياري از شما نيز پيش آمده است كه پس از سوار شدن به خودرو هرچه استارت مي‌زنيد، خودرو روشن نمي‌شود. تليسان توصيه ميكند كه در اين مواقع اگر سوخت كافي در باك خودرو وجود داشته باشد، نخستين تشخيصي كه مي‌توان داد، خرابي باتري خودرو خواهد بود.

باتري يكي از قوي‌ترين قطعات خودرو است كه چون در هنگام كار سر و صدايي توليد نمي‌كند، اغلب تا پايان طول عمر آن از معايب آن خبردار نمي‌شويم.

 

n1_nowy.jpg

 

باتري ماشين چگونه عمل ميكند ؟

 

باتري خودرو يك منبع توليد كننده جريان الكتريسيته است كه جريان مورد نياز مصرف كننده‌ها را تامين مي‌كند. در حقيقت باتري و دينام تواما جريان مصرف كننده‌ها را تامين مي‌كنند.

 

با توجه به اطلاعات تليسان دينام و باتري هر دو توليد كننده‌ جريان هستند، ولي دليل استفاده از هر دو در يك مجموعه به خاطر اين است كه دينام نيروي خود را از موتور مي‌گيرد و با خاموش شدن موتور، از كار مي‌افتد.

 

اگر بخواهيم در زماني كه دينام جريان توليد نمي‌كند مصرف كننده‌اي را به كار اندازيم، از باتري استفاده مي‌كنيم، چون نيروي باتري به صورت يك انرژي ذخيره شده مي‌باشد. مخصوصا براي راه اندازي موتور و به كار انداختن استارت از جريان باتري استفاده مي‌كنيم. تليسان ميگويد كه در خودرو‌ها از باتري‌هاي سرب اسيدي قابل شارژ استفاده مي‌شود.

 

 

 

 

 

توصيه تليسان براي محافظت از باتري خودرو

 

باتري از جمله قطعاتي است كه تا آخرين ساعات عمر به وظيفه اصلي خود يعني برق رساني به استارت خودرو و ايجاد جريان براي عمل احتراق در موتور و روشن شدن خودرو عمل مي‌كند.

 

جالب است كه تليسان در اين مورد ميگويد خودرو‌هاي اوليه به دليل نداشتن سيستم‌هاي برقي، فاقد باتري بودند. در اين خودور‌ها استارت به وسيله يك هندل راه اندازي مي‌شد. با اضافه شدن استارتر برقي به خودروها، كمپاني‌هاي خودروسازي از باتري براي تامين جريان برق آن استفاده كردند.

 

عملكرد باتري خودرو

 

باتري خودرو‌ها از شدت جريان‌هاي متفاوتي برخوردارند. جريان باتري با ورود به استارت خودرو موجب چرخش ميل لنگ و سپس روشن شدن خودرو مي‌شود. علاوه بر روشن شدن خودرو، تامين برق مورد نياز ساير قطعات نظير چراغ، كولر، سيستم پخش و ساير بخش‌هاي الكتريكي خودرو نيز بر عهده باتري است.

 

بنابراين واضح است كه باتري تا زماني كه خودرو روشن باشد در حال مصرف شدن است. پس قطعه‌اي به نام دينام وظيفه شارژ مجدد باتري را بر عهده مي‌گيرد

 

جلوگيري از خراب شدن باتري ماشين

باتري ماشين قديمي بصورت اسيدي بودند و بايد هر هفته به ميزان اسيد يا آب باتري آن دقت و بررسي ميكرديم تا از حد تعيين شده كمتر نشود چون امكان افت ولتاژ برق ميباشد  و باعث خسارت به قطعات ميشود

باتري هاي جديد فقط به استحكام بست باتري و اتصال صحيح آن و كابل بدنه و سوالفاته نشدن آن دقت كنيم

دقت كنيد كه هنگام خاموش كردن ماشين نبايد چراغ ها روشن بماند وگرنه باعث خالي شدن شارژ باتري ميشود و اين امر به مرور باعث خرابي باتري ماشين ميشود

موقعي كه ماشين خاموش است و دينام باتري را شارژ نميكند نبايد زياد از برق باتري ماشين استفاده كنيم و هرزگاهي بايد ماشين را روشن كنيم و باتري را شارژ كنيم

ادامه اين مقاله علائم خرابي باتري ماشين را ميتوانيد از وب سايت تليسان مطالعه كنيد.

https://talisan.ir/%D8%B9%D9%84%D8%A7%D8%A6%D9%85-%D8%AE%D8%B1%D8%A7%D8%A8%DB%8C-%D8%A8%D8%A7%D8%AA%D8%B1%DB%8C-%D9%85%D8%A7%D8%B4%DB%8C%D9%86/

 

نكاتي كه در تعميرات پكيج حتما بايد بدانيد

نكاتي كه در تعميرات پكيج حتما بايد بدانيد | اگر نمي‌خواهيد در تعميرات پكيج سرتان كلاه برود حتما اين مطلب را بخوانيد

 

 

امروزه دستگاه پكيج شوفاژ ديواري جزو لوازم خانگي اصلي مي‌باشد كه معمولا در آپارتمان هاي شهري جهت سيستم گرمايشي و همچنين تامين آبگرم مصرفي مورد استفاده قرار مي‌گيرد.

 

معمولا مصرف كنندگان پكيج هاي ديواري هر ساله مبالغ زيادي خرج تعميرات پكيج مي‌كنند كه با دانستن كمي اطلاعات در رابطه با نحوه عملكرد اين دستگاه بخش عمده اي از اين هزينه ها را مي‌توان صرفه جويي كرد.

 

در ادامه مطلب به معرفي انواع پكيج ديواري كه در كشور موجود مي باشد و همچنين خرابي هاي معمول اين دستگاه مي‌پردازيم و همچنين در انتها راهكارهايي جهت افزايش طول عمر اين دستگاه و پيشگيري از خرابي هاي مكرر پكيج ديواري خدمتتان ارائه ميدهيم كه مطمئنا در هيچ كجا پيدا نخواهيد كرد.

 

بررسي كيفيت انواع پكيج ديواري در ايران

 

در كشور ما اكثر توليد كنندگان دستگاه پكيج ديواري در واقع فقط به واردات و مونتاژ قطعات يدكي كه از خارج كشور مشغول هستند و فرق آنها فقط در كيفيت قطعات وارداتي مي‌باشد و معمولا سيستم و عملكرد مشابهي دارند.

البته لازم به ذكر است كه پكيج هاي ديواري نيز در دو نوع تك مبدل و دو مبدل توليد مي‌شوند كه براي آنهايي كه قصد خريد پكيج را دارند اين نكته را متذكر ميشوم كه به خاطر كمي ارزان‌تر خريدن اقدام به خريد پكيج تك مبدل نكنيد و با توجه به سختي ?ب كشور ما پكيج هاي تك مبدل عمر بسيار كمي را دارا مي‌باشند.

 

البته كيفيت ساخت و قطعات برخي از پكيج هاي ديواري توليد شده در كشور را مي‌توان تا حدودي در حد استاندارد هاي بين المللي دانست و در صورتي كه پول خوزي پرداخت كنيد و با تحقيق مطمئنا ميتونيد پكيج خوب و با كيفيتي نيز خريداري نماييد.

 

خرابي هاي معمول پكيج ديواري

 

يكي از دلايل اصلي خاموش شدن انواع پكيج ديواري را مي‌توان كم بودن فشار بار پكيج دانست، فشار بار انواع پكيج ديواري در حالت استاندارد بايد روي 1/5 بار باشد، اين فشار بار براي كاركرد قطعات پكيج امري حياتي مي‌باشد و در صورت كم شدن فشار بار و نزديك شدن به صفر معمولا براي جلوگيري از آسيب رسيدن به قطعات پكيج كه با شعله مستقيم در ارتباط هستند عملكرد پكيج به طور كامل متوقف مي‌شود و در اين حالت شما بايد اقدام به بالا بردن فشار بار پكيج به روش زير نماييد

 

 

تنظيم فشار بار پكيج ديواري

 

براي بالا بردن فشار بار پكيج ديواري قطعه اي به نام شير پركن در زير دستگاه پكيج شوفاژ ديواري تعبيه شده است كه بوسيله آن ميتوانيد فشار بار را بالا ببريد.

 

براي پيدا كردن شير پركن بايد خم شويد و زير پكيج را نگاه كنيد و شير پركن را كه داراي ولوم پلاستيكي به رنگ آبي و يا مشكي مي‌باشد را پيدا كنيد و براي تزريق آب به سيستم ولوم آن را در خلاف جهت عقربه هاي ساعت بچرخانيد و به محض رسيدن عقربه گيج فشار روي 1/5 بار آنرا دوباره ببنديد.

 

دليل روشن نشدن پكيج ديواري

 

اگر شما با اين مشكل مواجه شديد و پكيج ديواري روشن نمي‌شود بايد ملاحظه كنيد چه كد خطايي روي پكيج ظاهر مي شود، در دستگاه هاي پكيج ديواري براي عيب يابي مشكلات بوجود آمده ارور هايي روي نمايشگر ظاهر مي شود و يا برخي از چراغ ها چشمك مي‌زنند.

با دانستن كد خطاي پكيج ديواري خود نسبت به عيب يابي و رفع عيب بوجود آمده سريعا اقدام خواهيد كرد.

 

به عنوان مثال در پكيج ايران رادياتور مدل آنالوگ  ارور 40 60 80 ايران رادياتور  به اين معنا مي‌باشد كه چراغ هاي 40 60 80 در حال چشمك زدن مي‌باشند.

 

خرابي و تعمير پمپ پكيج ديواري

 

يكي ديگر از خرابي هاي دستگاه پكيج ديواري كه به دليل كيفيت پايين قطعات مي‌باشد خرابي پمپ پكيج مي‌باشد، اكثر تعميركاران با برخورد به مشكل خرابي پمپ پكيج سريعا اقدام به تعويض آن مي‌كنند در صورتي كه شركت پكيجكار با هدف كم كردن هزينه هاي تعمير پكيج اقدام به تعمير پمپ پكيج مي‌نمايد.

پيشنهاد مي‌شود در صورت نياز به تعميركار پمپ پكيج حتما با شركت پكيجكار تماس بگيريد و مشكل خود را مطرح كنيد. مطمئن باشيد تعمير پمپ بهترين كاري هست كه ميتونيد انجام بديد چون متاسفانه پمپ و روتور هاي نو كه در حال حاضر در بازار به فروش مي‌رسد علاوه بر اين كه از كيفيت پاييني برخوردار هستند هيچ ضمانتي هم ندارند و بيشتر از 5 ماه روي پكيج دوام نمي‌آورند.

اين در حالي است كه شركت پكيجكار روتور هاي تعمير شده را با ضمانت كتبي يكساله ارائه مي‌دهد و همچنين قيمت خيلي مناسب تري دارد

 

پيشگيري از خرابي هاي مكرر پكيج ديواري

 

جهت جلوگيري از خرابي هاي مكرر پكيج ديواري حتما بايد به چند نكته دقت كنيد :

 

استفاده از پكيج ديواري در دماي كمتر از 60 درجه

باز نكردن شير آبگرم در مواردي كه نياز خيلي كم از آب داريد

استفاده از فيلتر هاي پلي مگنت (پلي فسفات و مغناطيسي)

استفاده از صافي برگشت

شستشوي مدار رادياتور هاي شوفاژ و تزريق محلول ضد رسوب به سيستم رادياتورها

در صورت مشاهده كوچكترين نشتي در سيستم پكيج ديواري حتما نسبت به رفع عيب بوجود آمده سريع اقدام كنيد (چون هر قطره آبي كه از دستگاه خارج شود با يك قطره از آب جديد جايگزين مي‌شود و مشكل اينجاست كه اون آب رسوب جديد وارد سيستم مي‌كند و آبي كه ريخته است قبلا رسوب خود را آزاد كرده و به عبارتي آب خنثي مي‌باشد)

q1_8e5o.png 

 

خواص فيزيكي چوب ترمو

چوب ترمو خواص و ويژگي‌هاي زيادي دارد كه خواص فيزيكي يكي از خواص آن‌ها محسوب مي‌شود. خواص فيزيكي خود از عوامل مختلفي تشكيل شده است كه به صورت مجزا به بررسي هر كدام مي‌پردازيم:

وزن مخصوص چوب ترمو:

وزن چوب يكي از ويژگي‌هاي چوب ترمو است كه نسبت به ساير چوب‌ها كم‌تر خواهد بود زيرا به ميزان فرج و رطوبت موجود در چوب بستگي دارد. رطوبت تقريباً ?? درصد در وزن نهايي چوب‌ها تأثيرگذار است. سبك بودن ترمووود دليل بر كاهش رطوبت موجود در ساختار آن بر اساس حرارت دادن در دماي ??? درجه سانتي گراد تا ??? درجه سانتي گراد است. از عوامل مؤثر در رطوبت موجود در ساختار چوب‌ها مي‌توان به فصل برش، شرايط آب و هوايي منطقه و غيره اشاره كرد. ناگفته نماند كه افزايش رطوبت موجود در ساختار چوب با كيفيت نهايي چوب رابطه عكس دارد. مرطوب بودن بيش از حد چوب‌ها محيط را براي رشد و تكثير قارچ‌ها، نفوذ موجودات موذي و موارد ديگر سازگار مي‌كند.

عايق حرارت و گرما:

يكي ديگر از خواص فيزيكي چوب‌هاي ترمو، عايق گرما و حرارت است. به عبارت ديگر چوب‌ها عايق گرما و حرارت هستند در نتيجه براي ساختن عايق‌هاي حرارتي مناسب مي‌باشند. عايق گرما و يا هدايت گرمايي چوب در جهت طولي آن دو برابر بيشتر از جهت عرضي آن مي‌باشد و همچنين هدايت حرارتي شعاعي چوب‌ها از هدايت حرارتي مماسي آن‌ها بيشتر خواهد بود. هر چقدر رطوبت چوب بيشتر باشد هدايت حرارتي چوب نيز افزايش مي‌يابد.

Thermowood

Thermowood

تغيير ابعاد بر اثر حرارت:

يكي ديگر از خواص فيزيكي چوب ترمو و يا ترمو وود، تغيير ابعاد چوب مورد نظر بر اثر حرارت مي‌باشد. حرارت دادن چوب‌ها باعث كاهش رطوبت موجود در بافت چوب‌ها مي‌شود و همچنين حجم چوب را كمي زياد مي‌كند. كم شدن حجم و كاهش رطوبت باعث كاهش جرم حجمي چوب‌هاي مي‌شود.

گرماي ويژه چوب:

گرماي ويژه چوب يكي ديگر از خواص چوب‌ها به حساب مي‌آيد. اين ويژگي باعث ايجاد ويژگي‌هاي مناسب و بسيار تأثيرگذار در كيفيت چوب‌ها مي‌شود. به عنوان مثال گرماي ويژه چوب مانع از سوختن چوب در برابر تابش نور خورشيد مي‌شود و همچنين از يخ زدن چوب‌ها در محيط‌هاي بسيار سرد جلوگيري مي‌كند. لازم به ذكر است كه ترمو وود بر اثر تابش نور خورشيد به آن تنها ممكن است مقداري تغيير رنگ بدهد، براي حل اين مشكل مي‌توان آن را رنگ كرد.

انتقال و انتشار صوت:

از ديگر خواص فيزيكي چوب‌ها مي‌توان به ويژگي انتقال و انتشار صوت اشاره كرد. چوب‌ها به علت قابليت ارتجاعي كه دارند قادر به تقويت صدا مي‌باشند. البته انتشار صوت در چوب از جهات مختلف متفاوت است. البته ميزان رطوبت و گونه‌ي چوب نيز در اين ويژگي‌ها مؤثر است. به طور كلي مي‌توان گفت سوزني برگان از لحاظ انتشار صوت و طنين بهتر عمل مي‌كنند به همين دليل از اين نوع چوب‌ها در ساختمان آلات موسيقي سيم دار به وفور استفاده شده است.

 

خصوصيات ترموود

خصوصيات ترموود

جذب صدا و تخفيف آن:

همان‌طور‌كه چوب باعث انتقال و انتشار صوت مي‌شود، قادر به جذب و كاهش شدت آن نيز مي‌باشد. چوب‌هاي سبك صداها را بهتر جذب مي‌كنند. نا‌منظم بودن سطح چوب‌ها و همچنين ميزان رطوبت موجود در آن‌ها با ميزان جذب صدا توسط آن‌ها رابطه مستقيم دارد. هر چه سطح آن‌ها نامنظم‌تر و ميزان رطوبت موجود در ساختار چوب بيشتر باشد، خاصيت عايق بودن آن در برابر صدا بيشتر نيز مي‌باشد. ترموود به دليل اين كه تحت شعاع حرارت قرار مي‌گيرد و حدود شش درصد از رطوبت آن از بين مي‌رود عايق خوبي در برابر صدا نمي‌باشد اما تا حدودي صدا را جذب خود مي‌كند.

هدايت الكتريكي و يا رساناي برق:

يكي ديگر از ويژگي‌ها و يا خواص فيزيكي چوب‌ها، هدايت الكتريكي چوب مي‌باشد. ميزان هدايت الكتريكي چوب به درصد رطوبت موجود در ساختار چوب بستگي دارد. ميزان رطوبت موجود در چوب با درصد رسانايي چوب‌ها رابطه مستقيم دارد، در نتيجه چوب‌هاي خشك مانند چوب ترمو عايق جريان برق مي‌باشند كه اين ويژگي باعث شده است تا با خيال راحت بتوان از ترموود جهت اجراي نماي داخلي و نماي بيروني ساختمان‌ها استفاده كرد. لازم به ذكر مي‌باشد كه ميزان هدايت الكتريكي با وزن مخصوص رابطه محسوسي ندارد.

 

زبان برنامه نويسي جديد كاتلين چطوره ؟

زبان برنامه نويسي جديد كاتلين چطوره ؟

 

من يكسالي ميشه كه برنامه نويسي اندرويد با كاتلين را شروع كردم

بايد بگم كه من قبلا هم برنامه نويسي اندرويد ( تقريبا از سال 92 كه كافه بازار جون گرفت ) انجام ميدادم البته زبان اصلي من زبان برنامه نويسي جاوا بود .

در سال هاي قبل جاوا را براي توليد اپليكيشن هاي اندرويد در محيط ايكليپس انجام ميداديم .

اوايل برنامه نويسي اندرويد خيلي سخت بود حالا سختي هاي برنامه نويسي با زبان جاوا و طراحي ليوت ها با XML به كنار كلنجار با باگ ها و خطاهاي محيط ايكليپس خودش ديوانه كننده بود آخه اين محيط توسعه براي برنامه نويسي اندرويد بهينه نشده بود .

به همين علت هم بود كه گوگل سالهاي بعدي يك محيط جديدي ساخت به نام اندرويد استوديو و از برنامه نويسان خواست تا از محيط قديمي ايكليپس سريعا كوچ كنند به محيط اندرويد استوديو جديد .

 

مشكلات جديد با اندرويد استوديو

 

خب نسخه هاي اوليه خود اندرويد استوديو هم كلي باگ داشت و مشكلات كند بودن و اشغال كردن خيلي زياد از منابع بطوريكه من رم 8 داشتم و لپتاپم با نسخه هاي اوليه اندرويد استوديو هنگ ميكرد …

12_yb3e.jpg

اين كمي سرعت و سنگيني هم بخاطر وجود سيستم گردل در اندرويد استوديو بود . ...

حالا مشكل كه ايكليپس بود شده بود دوتا هم محيط جديد كه مشكل داشت و كند بود هم محيط قديمي كه مشكل داشت و كم كم منسوخ ميشد ... ( البته براي برنامه نويسي اندرويد منسوخ ميشد وگرنه هنوزم ايكليپس جاهاي ديگه كاربرد داره )

يكي از روش هايي كه براي حل مشكلات سرعت اندرويد استوديو پيشنهاد ميشه خريدن يك هارد SSD بود و ارتقا رم به بالاي 8 گيگ ...

البته من همه ي اين كارها رو كردم ولي محيط اندرويد استوديو بازم ادم رو اذيت ميكرد

راستي يادم رفت بگم نسخه هاي اوليه اين محيط خيلي سرد بود ادم بازش ميكرد فكر ميكرد يه محيط نرم افزاري مثل فتوشاپ باز كرده اصلا شبيه چيزي براي برنامه نويسي نبود :‌))))

مشكلات اندرويد استوديو با انتشار سريع نسخه هاي جديد توسط تيم گوگل بهبود پيدا كرد و رفته رفته بهتر شد و اينجا بود كه من براي هميشه به ايكليپس گفتم باي باي  ... :)

حالا با محيط جديد يعني اندرويد استوديو انس گرفتم ولي باز برنامه نويسي اندرويد مشكلات خودش را داشت

 

مشكلات زبان جاوا در برنامه نويسي اندرويد

 

جاوا يك زبان قوي هست و تجربه ي خيلي زيادي داره فكر كنم يه سي سال سن داره و شايد سنش از من بيشتره جاوا همه جا كاربرد داره و يكي از زبان هاي قدرتمنده

ولي چيزي كه جاوا نداره سادگي اونه كدهاش خيلي پيچيده هستن ... شايد اين چيزي بود كه به پايتون ميدان داد تا موفق بشه پايتون برعكس جاوا سادگي داره ... كدها قابل فهم و بسيار كوتاه و ساده هستند درست برعكس جاوا كه همه چي در هم برهمه و يه عالمه اسم كلاس و تابع و كدها و سينتكس هاي عجيب غريب و مشكلات و خطاهاي برنامه نويسي كه واقعا رفع كردنش صبر ايوب ميخاد ...

يكي از اون خطاها كه بلاخره در هر برنامه نويس اندرويدي ميخابه خطاي معروف NullPointerException بود كه اسمشو نميدونم خطاي چند ميليون دلاري گذاشته بودن ....

ولي اين مسئله نبود فقط كدهاي جاوا براي برنامه نويسي اندرويد سالم نبودند يعني اگر در يك جايي يك هو يك متغيري مقدارش خالي ميشد اپليكيشن شما كرش ميكرد ...

كيفيت اپليكيشن هاي اندرويدي در مقابل اپ هايي كه براي رقيب اندرويد يعني IOS توليد ميشدن كمتر بود اپ هاي اندرويد بيشتر كرش ميكردن و زودتر باطري رو خالي ميكردن و منابع زيادي از گوشي رو ميگيرفتن

تا اينكه در شركت خوب جت برينز كه خود اندرويد استوديويي كه بالا توضيح دادم هم بر پايه ي يك محيط اوپن سورس به نام اينتلي جي كه ساخته ي شركت جت برينز هست توسعه داده شده .

يعني عملا هسته ي اندرويد استوديو برميگرده به توسعه دهندگان جت برينز ....

خب از بحث دور نشيم داشتيم درمورد محصول جديد جت برينز ميگفتيم بله ! تا اينكه در شركت خوب جت برينز يك زبان برنامه نويسي جديدي خلق شد به نام كاتلين ( kotlin ) كه اين زبان برنامه نويسي در ماشين مجازي جاوا اجرا ميشد درست مثل خود كدهاي جاوا !

يعني قابليت اين رو داشت كه كدهايي با اين زبان نوشته بشه و در اندرويد اجرا بشه !‌

تولد زبان كاتلين

 

اما كاتلين در دل اكثر برنامه نويسان اندرويدي جا باز كرد . اين مسئله زماني بود كه هنوز خيلي ها نميدونستن كاتلين چيه ولي خيلي هاي ديگه اپليكيشن هاي خودشون رو با كاتلين مينوشتن و در نهايت خيلي از مشكلات جاوا ، دردسرهاي جاوا و همچنين باگ هايي كه با جاوا توليد ميشد را ديگه نداشتن

عملا كاتلين مزيت هاي زير رو نسبت به جاوا داره :‌

  1. كدنويسي باهاش راحت تره
  2. كد هاي كمتري قراره بنويسيد (‌ خلاصه است )
  3. يادگيريش آسون تره
  4. كدهاي سالمي داره بخاطر وجود سيستم Null Safety كه باعث ميشه ديگه همينطوري متغيرها مقدار Null به خودشون نگيرن كه فردا اپليكيشن شما هزار بار كرش بكنه
  5. اپ هاي توليد شده منابع كمي از سخت افزار اندرويد اشغال ميكنند
  6. برنامه هاي توليد شده باطري كمتري از ديوايس اندرويدي مصرف ميكند چون مصرف منابعشون كمه طبيعيه
  7. و خيلي چيزاي ديگه

 

 مزيت هاي كاتلين نسبت به جاوا براي برنامه نويسي اندرويد را ديديم و اين رو قبل از ما تيم گوگل هم ديده و همينجا بود كه تصميم گرفتن كاتلين را بعنوان زبان رسمي برنامه نويسي اندرويد معرفي كنند .

كاري كه قبلا سابقه نداشت

خب دقيقا يادم نيست چه تاريخي بود ولي مطمئن چند سالي نميشه كه طي يك مراسمي به نام Google I/O تيم اندرويد گوگل كاتلين را بعنوان زبان رسمي برنامه نويسي اندرويد معرفي كرد . (‌تصوير زير )

 

 

دقيقا اين تاريخ بود كه يهو همه ي برنامه نويسان اندرويد از سرتاسر دنياي حمله كردن به سمت كاتلين ...

همگي هم تقريبا كاتلين رو پسنديدن و من كسي رو نديدم كاتلين را ياد بگيره باهاش اپليكيشن توليد بكنه و بعد بگه اي بابا كاتلينم شد زبان ؟ ولش كن برميگردم سر جاوا !!!‌چنين چيزي اصلا اتفاق نيوفتاده

 

اما من چطور برنامه نويسي كاتلين را شروع كردم

 

 

تازه كه كاتلين اومده بود منابع آموزشي خوب واسش واقعا وجود نداشت نه تو يوتيوب نه تو يودمي نه جاي ديگه !

حتي استك اورفلو هم سوال هاي كاتلين بي جواب ميموند چون اونطور متخصص خوب براش نبود ... خب طبيعيه جاوا ده ها سال قدمت داشت كاتلين دو سه ساله هم نبود ...

اين زبان نو پا تلاش كرد و كم كم رشد كرد

كم كم آموزش ها يكي يكي واسش دراومد …

 

من قبل از اينكه اموزش هاي ويديويي ببينم سعي ميكردم همه چي را از مستندات سايت اصلي زبان كاتلين ياد بگيرم ولي باور كنيد مستنداتش خوب نبودن حتي براي يادگيري آرايه دو بعدي يك هفته علاف شدم و آخرش نفهميدم مستندات كاتلين داره چي ميگه ( هنوزم همونطوره گنگه )‌

ولي آموزش هاي ويديويي خوبي پيدا كردم اوايل خوب دنبال انگليسي بودم و باور هم نميكردم آموزش خوب وقتي براي زبان انگليسي وجود نداره براي زبان فارسي باشه !

ولي با تعجب به يك دوره رسيدم كه در 99 جلسه ... فكر كنم نصف دوره كل سينتكس اين زبان جديد را ياد ميداد و همش در محيط Intellij بود و مدرس خودش ميگفت براي يادگيري سينتكس اصلي كاتلين بهتره با محيط اينتلي جي كار كنيد و بعد كه خوب ياد گرفتيد بريد سراغ اندرويد استوديو و برنامه نويسي واقعي براي اپليكيشن اندرويدي ...

نصف بعدي اين دوره پروژه محور بود يه گيم توش ميساخت و دو تا اپليكيشن كه سورس كدهاش هم كنارش بود خيلي عالي بودن يعني نكات داخلش انقدر روان و خوب گفته شده بودن كه من مسائلي كه هفته ها درگيرش بودن تازه فهميدم عه چقدر ساده بودن ولي من منبع خوبي نداشتم

دوره را اقاي مهندس نيك زاد تهيه كردن واقعا دستشون درد نكنه همينجا تشكر ميكنم ازشون

من هنوزم دورشون رو دارم و از سايت آواسام تهيه كرده بودم

من يه فرهنگ خوب در سايت هاي خارجي ديدم كه مثلا يكي يه محصولي رو ميخره اگر كيفيت خوبي داشت تعريف كردن و معرفي اون محصول به ديگران را وظيفه و مسئوليت خودش ميدونه و اين خلي جالبه

منم خب از اين محصول راضي ام چرا دروغ بگم قيمتشم نسبت به ديگه دوره هاي فارسي فوق العاده بود

اين كاوره محصول آموزشي كاتلين كه ميتونيد استفادش كنيد و من شديدا توصيه ميكنم حتما تهيه اش كنيد :‌

براي تهيه اين دوره هم به لينك زير بريد

 دوره ي آموزش كاتلين استاد نيك زاد

اميدوارم مقالم مفيد بوده باشه

 


 

 

3 روش آسان براي تميز كردن مايكروفر كالاپايا

روش آسان براي تميز كردن مايكروفر كالاپايا  

تعداد كمي از لوازم خانگي سريعتر از مايكروويو شما آشفته مي شوند. سوپ پاشيده شده، سس ريخته شده و اسپاگتي پاشيده شده، همگي مي توانند يك چالش واقعي براي پاك كردن آنها از ديواره هاي داخلي مايكروويو پس از كيك شدن در آنجا باشند. اما خبر خوب اين است كه مجبور نيستيد ساعت‌ها را براي تميز كردن همه اين آشفتگي‌هاي ناخوشايند صرف كنيد! اين سه هك تميز كردن، مايكروويو شما را در كمترين زمان به ظاهري جديد تبديل مي كند.

 

 

1. ليمو

 

اين روش احتمالاً ساده‌ترين روش است و اين مزيت را دارد كه كل آشپزخانه شما را خوشبو مي‌كند! يك ليمو با اندازه متوسط ??را برداريد و آن را از وسط برش دهيد، هر دو نيمه را صاف به سمت پايين در يك كاسه كوچك آب قرار دهيد. كاسه را با ليموها در مايكروويو قرار دهيد و به مدت يك دقيقه روي حرارت زياد قرار دهيد، يا تا زماني كه ببينيد درب مايكروويو شروع به بخار شدن كرد. قبل از باز كردن درب مايكروويو، اجازه دهيد بخار براي يك دقيقه بماند.

 

پس از آن، آن را باز كنيد و داخل آن را با دستمال كاغذي پاك كنيد. بخار آب بايد تمام آن نشت‌هاي پوسته‌شده را به راحتي پاك كند و ليمو با باكتري‌ها و ميكروب‌هايي كه ممكن است در داخل آن رشد كرده‌اند مبارزه كند. بعلاوه، باعث مي‌شود كه كل چيز بوي مركبات تازه داشته باشد!

 

2. جوش شيرين

 

جوش شيرين يك خوشبو كننده و ضدعفوني كننده عالي و بي خطر براي مواد غذايي است، به علاوه به آرامي ساينده است، بنابراين مي توانيد بدون آسيب رساندن به داخل مايكروويو، ريزش ها را از بين ببريد. دو قسمت جوش شيرين و يك قسمت آب را با هم مخلوط كنيد تا خميري غليظ و ساينده درست كنيد. خمير جوش شيرين خود را روي بدترين لكه ها بماليد، به كل قسمت داخلي مايكروويو يك پوشش يكنواخت بدهيد، سپس اجازه دهيد به مدت پنج دقيقه بماند. در اين مرحله، مي توانيد خمير و لكه ها را با آن پاك كنيد يا مي توانيد با استفاده از روش بعدي دو برابر كنيد.

 

دست يك زن براي لمس دكمه اي روي مايكروويو فولاد ضد زنگ دراز مي شود.

 

3. سركه

 

اين هك تقريباً به آساني هك اول است و شما مي توانيد آن را به تنهايي يا به عنوان ادامه خيساندن جوش شيرين خود انجام دهيد. فقط يك كاسه را با دو فنجان آب و دو قاشق غذاخوري سركه سفيد پر كنيد و مخلوط را به مدت يك يا دو دقيقه در مايكروويو قرار دهيد. سركه داراي خواص پاك كنندگي قدرتمندي است و همراه با بخار، تمام موادي كه روي مايكروويو شما بسته شده اند را از بين مي برد. درب مايكروويو را براي چند دقيقه پس از اتمام كار بسته نگه داريد تا بخار واقعاً كار كند. سپس آن را باز كرده و آن را پاك كنيد، مطمئن شويد كه باقي مانده جوش شيرين از روش قبلي را پاك كنيد.

 

 

 

حالا يك نفس عميق بكش. متوجه چيز متفاوتي شده ايد؟ درست است، ديگر از بوي پاپ كورن سوخته يا بوي ماندگار شام هفته گذشته خبري نيست! علاوه بر پاك‌كننده‌هاي فوق‌العاده، همه اين هك‌ها بوي نامطبوع را از مايكروويو شما نيز پاك مي‌كنند. اكنون شما آماده هستيد تا يك وعده غذايي آسان بدون درهم ريختگي و بدون استرس در مورد ميكروب ها يا طعم هاي ناخواسته درست كنيد.

منبع : فروشگاه اينترنتي كالاپايا 

 

نكاتي كه در مورد استفاده از ماسك حائز اهميت است

نكاتي كه در مورد استفاده از ماسك حائز اهميت است

 

هر ماسكي طول عمر خاصي دارد. همچنين برخي از ماسكها را بايد در شرايط خاصي استفاده كرد. پس بايد بدانيم از هر ماسكي چطور استفاده كنيم. در اين مطلب مي خواهيم به بررسي نكات مهم در مورد ماسك هايي بپردازيم كه اين روزها به خاطر پيش گيري از كرونا مورد استفاده قرار مي گيرند. با دانستن اين نكات مي توانيم به بهترين نحو از اين ماسكها استفاده كنيم و در زماني كه نياز است آن ها دور بيندازيم.

 

ماسكهايي كه براي كرونا استفاده مي شوند از نوع ماسكهاي پزشكي يك بار مصرف هستند. نام يكبار مصرف نيز به سادگي بيان مي دارد كه نمي توانيم از آن ها چندين و چند بار استفاده كنيم. در مورد ماسك هاي متشكل از سه لايه كه دو لايه اسپان باند و يك لايه ملت بلون دارند عمر مفيد در حدود چهار ساعت است. پس در يك روز كاري بايد حداقل دو ماسك استفاده كنيد. چند ماسك همراهتان باشد تا در زمان لازم ماسكتان را عوض كنيد. هرگز نبايد اين ماسكها را يك روز ديگر مجددا استفاده كرد. اين كار باعث مشكلات پوستي مي شود. هم چنين ممكن است با تكثير باكتري هايي كه از دم خارج مي شوند ايجاد بيماري كند. همچنين پس از اين مدت ديگر كارايي لازم را ندارد و نمي تواند جلوي كرونا را بگيرد.

 

ماسك سه بعدي نيز كه شامل همان لايه هاي اسپان باند و ملت بلون است تقريبا ماسكي يكبار مصرف است. بهتر است از اين ماسك يك روز استفاده شود. اما اگر مدتي كم از آن استفاده كرده ايد و خيس يا كثيف نشده باشد مي توانيد آن را چندين بار ديگر هم استفاده كنيد. دقت كنيد اگر عرق كرده ايد و ماسك شما مرطوب شده است ديگر نمي تواند جلوي ويروس را بگيرد. چرا كه خيس شدن لايه ها باعث تغيير در آن ها و كاهش فيلترينگ مي شود.

 

دقت كنيد كه هرگز از ماسك فرد ديگري استفاده نكنيد. استفاده از ماسكي كه يك نفر ديگر استفاده كرده است از چندين جهت مختلف خطرناك است. اگر خود فرد به بيماري يا مشكلاتي دچار باشد ممكن است اين بيماري و مشكلات به شما هم منتقل شود. همچنين اين كار اصلا از نظر بهداشتي پسنديده و صحيح نمي باشد. ماسك وسيله اي شخصي است. هر كس بايد از ماسك خودش استفاده كند.

 

هرگز ماسك استفاده شده را در يك سطل آشغال سرباز نيدازيد. ماسك استفاده شده بايد در يك كيسه فريزر سر بسته قرار داده شود و سپس به همين شكل دور انداخته شود. ماسك استفاده شده را در داخل كيف يا روي صندلي و ميز قرار ندهيد. آلودگي هاي ماسك ممكن است به محيط و وسايل شما منتقل شود.

 

ماسكي كه توسط فرد كرونايي استفاده شده است در يك كيسه زباله جداگانه قرار داده شود و روي كيسه نوشته شود "داراي آلودگي ميكروبي" تا مسئولان تفكيك زباله در حين جدا كردن و تفكيك زباله ها با مشكلات رو به رو نشوند.

 

هرگز ماسك استفاده شده را در طبيعت رها نكنيد. علاوه بر انتقال ويروس و باكتري براي طبيعت و جانوران خطرناك خواهد بود. بهتر است كمي بيشتر با هم دوست باشيم و در برابر هم مسئولانه تر رفتار كنيم.

 

فروش اقساطي ايران خودرو

هر ساله در بازه‌هاي زماني مختلف بخصوص فصل بهار و تابستان خريد و فروش خودرو بخصوص فروش اقساطي خودرو گرم مي‌شود و بيشتر مردم سعي مي‌كنند براي داشتن سفري راحت و بي‌دغدغه خودرويي مناسب خانواده خريداري كنند. مجموعه سايا خودرو جزو شركت هاي معتبردر زمينه فروش اقساطي خودرو به شمار مي‌آيد كه در بازه‌هاي زماني مشخصي شرايطي را مهيا مي‌كنند تا افرادي كه نمي‌توانند خودرو دلخواه خود را به صورت نقدي خريداري نمايند، بتوانند با استفاده از شرايط فروش اقساطي خودرو، خريد خود را انجام داده و پرداخت آن را به صورت اقساطي انجام دهند. ما در ادامه قصد داريم درباره شرايط فروش اقساطي خودرو كه توسط يكي از نمايندگي‌هاي معتبر فروش خودرو به نام سايا خودرو مهيا شده است اطلاعاتي را در اختيار شما قرار دهيم . شركت سايا خودرو در حال حاضر شرايطي را براي خريداران مهيا كرده است تا بتوانند با استفاده از شرايط فروش اقساطي ايران خودرو و فروش اقساطي سايپا در كمترين زمان ممكن، بدون معطلي و با شرايط تحويل يك ساعته، ماشين مورد نظر خود را در اختيار داشته باشند.

 

فروش اقساطي ايران خودرو

در سال‌هاي اخير شركت ايران خودرو با توليد خودروهاي مختلف توانسته است نياز خريداران را براي خريد خودروي داخلي برآورده نمايد. در شرايط فعلي كه جامعه ما با تحريم روبروست امكان خريد خودروهاي خارجي سخت‌تر شده است، زيرا واردات خودروهاي خارجي با محدوديت مواجه شده و هزينه گمرك و .. باعث مي‌شود تا بر قيمت خودرو افزوده شده و خريدار با قيمتي خارج از عرف مواجه شود، ضمن آن كه هرچه قيمت خودرو بيشتر باشد، بالطبع قيمت قطعات و لوازم يدكي آن‌ها نيز افزايش پيدا خواهد كرد.

بنابراين مي‌توان گفت براي بسياري از مشتريان استفاده از شرايط فروش اقساطي خودرو داخلي با صرفه اقتصادي بيشتري همراه خواهد بود. در ضمن تنوع محصولات ايران خودرو باعث شده تا خريداران بتوانند با هر ميزان توان و بودجه‌اي كه دارند چه به صورت نقدي و چه با استفاده از شرايط فروش اقساطي ايران خودرو ، ماشين مورد نظر خود را خريداري نمايند. شما مي‌توانيد يا به صورت خريد مستقيم از كارخانه يا شركت‌ها و نمايندگي‌هاي معتبري كه در سراسر كشور خودروهاي اين شركت را به فروش مي‌رسانند، محصولاتي از قبيل پژو 206، سمند ، پژو 207 ، دنا و پژو پرشيا و ..  را خريداري نماييد.

 

فروش اقساطي سايپا

شركت سايپا نيز يكي ديگر از شركت‌هاي بزرگ داخلي در زمينه توليد خودرو است كه خودروهاي متنوعي را با ويژگي‌ها و قيمت‌هاي مختلف به بازار عرضه كرده است. مشتريان محصولات اين شركت نيز مي‌توانند اكنون با استفاده از شرايط فروش اقساطي سايپا خريد خود را انجام دهند. همچنين نمايندگي‌هاي معتبر فروش خودرو در سراسر كشور شرايط فروش اقساطي خودرو شركت سايپا را براي مشتريان فراهم كرده‌اند تا بتوانند با استفاده از شرايط فروش اقساطي سايپا خودروهايي از قبيل پرايد، كوييك، تيبا و سراتو و .. را بر اساس نياز و توان مالي خود خريداري نمايند.

 

 

فروش اقساطي بهمن موتور در سايا خودرو

بهمن موتور به عنوان يكي از مشهورترين شركت‌هاي توليد و مونتاژ انواع ماشين خارجي توانسته است ماشين‌هاي زيادي را در ايران بومي سازي كند. فروش اقساطي بهمن موتور يكي از خدمات بسيار متنوع سايا خودرو است كه با فراهم شدن شرايط مختلف براي كاربران توانسته است كاربران مختلفي را به خود جذب كند. از طريق فروش اقساطي بهمن موتور مي‌توانيد براي خريد اقساطي ديگنيتي ، مزدا 3 و بسترن بي30 استفاده كنيد. شرايط پرداخت متنوعي در بخش فروش اقساطي بهمن موتور براي شما فراهم كرده‌ايم تا با خيال راحت بتوانيد ماشيني باكيفيت و مناسب خودتان سوار شويد.

به طوركل هر چند كه خريد اقساطي خودرو در نهايت كمي گران‌تر از خريد نقدي براي مشتري تمام مي‌شود، اما خريد و فروش اقساطي خودرو براي خريدار و فروشنده مزايا و ويژگي‌هايي نيز دارد كه در ادامه به چند مورد اشاره خواهيم كرد.

  • خريدار بخشي از مبلغ خودرو را به صورت نقد پرداخت كرده و الباقي آن را به صورت ماهيانه و يا دو ماه يكبار پرداخت خواهد كرد.
  • خودرو پس از نوشته شدن قرارداد و پرداخت يك دوم پول و ارائه تعهدنامه كه به صورت چك  دريافت مي‌شود فورا و در بيشتر مواقع طي مدت يك ساعت به مشتري تحويل داده خواهد شد.
  • خريدار با استفاده از شرايط فروش اقساطي خودرو، فشار كمتري را براي پرداخت مبلغ تحمل خواهد كرد.
  • فروشنده در بلند مدت پول بيشتري از خريدار بابت خودروي خريداري شده دريافت خواهد كرد.
  • چنانچه نمايندگي‌هاي فروش، خودرو را با شرايط مناسب به فروش برسانند و درمدت زمان قيد شده خودرو را تحويل دهند مشتريان بيشتري از اين نوع خريد استقبال خواهند كرد.
  • با استفاده از شرايط فروش اقساطي ايران خودرو و يا فروش اقساطي سايپا و همچنين ساير شركت‌هاي داخلي، سند ماشين تا زمان اتمام اقساط و پرداخت آخرين قسط از طرف خريدار، نزد فروشنده باقي ‌مانده و سپس به وي واگذار مي‌گردد.

هنگام استفاده از شرايط فروش اقساطي خودرو به چه شرايطي بايد توجه كرد؟

  • به بعضي از فروشندگان خودرو كه بدون اعتبار هستند براي خريد خودرو اعتماد نكنيد.
  • شركت‌ها و نمايندگي‌هايي را براي خريد اقساطي خودرو انتخاب كنيد كه داراي مجوز رسمي باشند.
  • سعي كنيد پيش از اقدام به خريد از شرايط قانوني خريد خودرو اقساطي اطلاعات كامل داشته باشيد.
  • از مداركي كه بايد براي خريد خودرو اقساطي ارائه نماييد، اطلاع داشته باشيد.

درباره شركت ساياخودرو

شركت سايا خودرو داراي مجوزهاي قانوني بوده و از كادر فروش مجرب و حرفه‌اي برخوردار است. مشتريان مي‌توانند با مراجعه به سايت سايا خودرو به آدرس www.sayakhodro.com  و برقراري تماس با اين مجموعه ضمن دريافت مشاوره و راهنمايي‌هاي لازم، از شرايط فروش اقساطي خودرو مطلع شده و خريد خود را در سريع‌ترين زمان و با آسان‌ترين شرايط انجام دهند.

اكنون مجموعه سايا خودرو شرايطي را مهيا كرده تا خريدار بتواند چه ضمن خريد نقدي و چه خريد خودرو به صورت اقساطي از اين مجموعه، ماشين مورد نظر خود را در كمترين زمان و به صورت آني تحويل بگيرد. با خريد خودرو از مجموعه سايا خودرو، مشتري مطمئن خواهد بود از ابتداي مراحل خريد اقساطي تا زماني كه سند خودرو به نام وي زده مي‌شود، اين مجموعه همواره همراه مشتري بوده و پيگيري‌هاي لازم را انجام خواهد داد.

 

 

معرفي نرم افزار مديريت پروژه MSP

مختصري از نرم افزار MSP

با توجه افزايش تعداد و حجم ساخت‌وسازها و پروژه‌هاي عمراني و همچنين مرتفع‌سازي آن‌ها، نياز به مديريت جامع براي فازبندي پروژه‌ها و نحوه اصولي اجراي آن‌ها احساس مي‌شود و از آنجايي كه فردي كه به‌عنوان سرپرست كارگاه موظف به اجراي هر بخشي در زمان معين به خود است، اصول اجراي هر پروژه‌اي بر مبناي برنامه‌ريزي از پيش تعيين شده ضروري به نظر مي‌رسد.

آسان بودن كار با نرم ‌افزار MSP، سهولت استفاده از امكانات ويندوز، شباهت و نيز سازگار بودن كامل محيط و نوار ابزارهاي اين نرم افزار با ساير محصولات مايكروسافت، راهنماي برخط (Online) و كامل داخل برنامه، وجود نماهاي متنوع و گزارش گرفتن، امكان تعريف جدول‌هاي جديد و نيز نماها، به‌طوركلي داشتن يك محيط مورد پسند كاربر، اين نرم‌افزار را به نوع قابل توجهي از ساير نرم‌افزارهاي مشابه متمايز كرده است و مي توان MSP را به عنوان يكي از بهترين نرم افزار هاي مديريت پروژه در نظر گرفت.

امكاناتي كه اين نرم افزار در اختيار كاربرها قرار مي‌دهد طوري هست كه هم در مرحله برنامه ريزي و هم در ساير مراحل از قبيل گزارش‌گيري و نيز كنترل مي‌توان از آن استفاده كرد و نهايتاً به عنوان شناسنامه اي با درنظر گرفتن احجام كار هويت بخش مي‌باشد.

w1_0d4z.png

زير شاخه‌هاي مديريت پروژه

1- مديريت زمان در پروژه

2- مديريت محدوده در پروژه

3- مديريت كيفيت در پروژه

4- مديريت هزينه در پروژه

5- مديريت منابع انساني در پروژه

6- مديريت ريسك در پروژه

 

قابليت هاي نرم افزار MSP

در اين نرم افزار مي‌توان با تعريف زيرمجموعه‌ها كه براي هر پروژه اي مجزا مي‌باشد از قابليت بيشتر آن بهره برد. زماني كه شما قصد پيگيري و مديريت چند پروژه را به طور همزمان داشته باشيد اين ابزار بسيار مفيد خواهد بود به طوري كه كاربر اين امكان را خواهد داشت كه حول چندين پروژه گزارشات خود را به صورت همزمان دريافت كرده و اين خود بيانگر اين خواهد بود كه در سازمان شما سطح اجرايي بالا خواهد بود.

از ديگر قابليت هاي نرم افزار MSP مي توان به شناخت فعاليتهاي مختلف پروژه از طريق ساختار شكست  (Work Breakdown structure) يا اصطلاحا" WBS اشاره كرد كه با توجه به موضوع قرارداد و نوع پروژه تفاوت داشته و در واقع احجام كلي كار به فعاليتهايي در واحد كوچكتر تقسيم خواهد شد.

قابل‌ذكر هست كه هدف ما از تعريف WBS در يك پروژه و ايجاد ارتباطات و زمان فعاليت رسيدن به يك شبكه زمان‌بندي است و شبكه زمان‌بندي پروژه شامل ارتباطات و زمان فعاليت‌ها است كه در برنامه‌ريزي زمان انجام پروژه به ما كمك مي‌كند.

شبكه زمان‌بندي به ما مي‌گويد چه فعاليت‌هايي با چه تقدم و تأخري بايد نسبت به هم باشند و قبل از شروع فعاليت چه فعاليت‌هايي بايد انجام شوند. در شبكه زمان‌بندي، زمان فعاليت‌ها مشخص شده است و زمان انجام كل پروژه را مي‌توان به كمك شبكه زمان‌بندي پيش‌بيني كرد.

مسيري كه طولاني‌ترين زمان را تعيين مي‌كند و به‌اصطلاح مسير بحراني پروژه است در شبكه زمان‌بندي مشخص مي شود.

 يكي ديگر از مواردي كه از مزاياي نرم افزار MSP هست نشان دادن ميزان درصد پيشرفت پروژه‌ها مي‌باشد.   

برخي مواقع در حال انجام پروژه‌اي هستيم و برداشتمان اين هست كه درصد پيشرفت باتوجه‌به پيشرفت فيزيكي 42 % است ولي در حقيقت نمي‌توان پيشرفت واقعي در پروژه را تخمين زد اما تركيبي از سه نموداري كه در ادامه آورده شده است پيشرفتي از  كل پروژه را به صورت واقعي‌تر براي ما مجسم كرده و كنترل و مديريت پروژه را تسهيل نمايد.

 

 

مشخص كردن زمان معين هريك از فعاليت ها از مهمترين مواردي هست كه اهميت استفاده از نرم افزار فوق را نشان مي دهد.

مشخص‌كردن زمان‌بندي و مديريت پروژه‌ها به كمك نرم افزار MSP يكي از مراحل مهم تعريف براي انجام فعاليت ها با كنترل لازم است.

 زمان فعاليت‌ها را مي‌توان به راحتي در منوي Gantt Chart در ستون Duration  وارد كنيم اما نكته مهم رسيدن به يك تخمين مناسب از زمان فعاليت‌ها است.  

تخمين زمان فعاليت‌هاي پروژه باتوجه‌به نوع پروژه و نوع نگرشي كه به مديريت اجرايي پروژه خواهيم داشت متفاوت است.

ممكن است شما براي دو فعاليت يكسان در دو پروژه متفاوت زمان هاي متفاوتي را وارد كنيد چون شرايط اجرايي در دو پروژه متفاوت است .

براي اين كه بتوان مدت‌زمان فعاليت را تخمين زد از روش‌هاي زير استفاده مي‌كنيم:

- اطلاعات قديمي قبلي، مانند پروژه‌هايي كه قبلاً انجام شده.

- از طريق افرادي كه قرار است فعاليت را انجام دهند.

- نظر كارشناساني كه قبلاً پروژه‌اي شبيه پروژه شما را مديريت كرده اند.

 

شما مي‌توانيد در قسمت Start date روز شروع فعاليت و در قسمت Finish date تاريخ پايان فعاليت را وارد نماييد و در قسمت‌هاي بعدي برنامه‌اي كه مي‌خواهيد براي زمان‌بندي پروژه خود داشته باشيد را انجام دهيد و Ok بزنيد.

در نظر داشته باشيد كه در ابتدا، ما زمان‌بندي را به‌صورت اتوماتيك و خودكار براي تمامي فعاليت‌ها تعريف كرده بوديم و زمان هر فعاليت را هم خودمان بر اساس اطلاعاتي كه در دست داريم وارد نموده و نرم افزار MSP زمان پايان پروژه را به ما نشان خواهد داد اگرچه مي توانيم زمان شروع و پايان را تغيير داده و گزارش مورد نظر را بلافاصله بر اساس داده جديد از نرم افزار MSP بگيريم.

 

گزارش‌گيري  Report

1) گزارش گرفتن به‌صورت نوشتاري

?) گزارش گرفتن به‌صورت تصويري

در گزارش‌گيري نوشتاري مي‌توانيم فعاليت‌هايي كه از آنها قصد گزارش‌گيري داريم را ويرايش و جزئيات نمايش اطلاعات مانند فونت، سايز نوشته‌ها و ... را انتخاب نماييم. همچنين مي‌توانيم يك فرمت جديد گزارش‌گيري براي نرم افزار تعريف كنيم مثلاً در آن نام، نحوه نمايش بازه‌هاي زماني ( كل پروژه، سال به سال، ماه به ماه و ...) و تعداد تكرار آن نيز در صورت نياز (مثلاً دو ماه يكبار) برحسب نوع اطلاعاتي كه مي‌خواهيم در گزارش باشند قابل تنظيم هستند، تمامي گزارشات كاغذي به‌صورت نوشتاري خواهد بود.

در گزارش‌گيري تصويري در صورت نياز ارائه گزارشات به حالت تصويري و نموداري و به‌صورت ارائه گزارش با فرمت ( اكسل و Visio ) خواهد بود.

گزارش‌گيري بدين ترتيب خواهد بود:

گزارش از فعاليت‌ها

گزارش از منابع

كه مي توان بر اساس منابع يا Task مشخص نمود همچنين مي توان بر اساس هزينه، بودجه، و ... نيز گزارش‌گيري نمود و در ادامه به صورت تصويري هم ارائه شده است.

اين برنامه به مدير پروژه اجازه مي‌دهد تا منابع را بر اساس كار تمام‌وقت و يا پاره‌وقت تخصيص دهد.